Очікується, що у 2025 році ринок уживаних автомобілів в Україні зазнає помітного зростання цін — потенційно в діапазоні від 10% до 23%. Цей прогноз багато в чому пояснюється переглянутою системою оподаткування, яка безпосередньо впливає на осіб, які продають свої автомобілі більше одного разу протягом одного року, як повідомляє «РБК-Україна».

З 1 грудня 2024 року оновлений Податковий кодекс України вимагає від приватних осіб сплачувати два види податків під час продажу автомобіля: податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) та військовий податок.

Загальне податкове навантаження залежить від того, скільки угод продавець здійснює у календарному році, а також від типу транспортного засобу.

Розподіл має такий вигляд:

Перший продаж: без податку.

Другий продаж: оподатковується 5% ПДФО та 5% військовим податком (всього 10%).

Третій та наступний продаж: оподатковуються за ставкою 18% ПДФО та 5% військовим податком (всього 23%).

Важливо, що для таких категорій, як вантажівки та причепи, податок застосовується навіть за першого продажу — стягуючи 10% податку за перші дві транзакції та збільшуючись до 23% з третьої.

Значна частина торгівлі вживаними автомобілями в Україні пов'язана з перекупниками, які імпортують та перепродують автомобілі з-за кордону. Нова податкова система накладає на них важкий тягар, що призводить до очікувань, що ці витрати буде переведено на споживачів.

Авторинок: скрін з відео
Авторинок: скрін з відео

Це може суттєво підштовхнути ціни на старі автомобілі, особливо у бюджетному сегменті. Наприклад, середня вартість уживаного бензинового автомобіля вже зросла приблизно до 6000 доларів, що на 3,4% більше, ніж минулого року.

Хоча продаж за довіреністю довгий час був лазівкою для уникнення податків, нові правила створюють складнощі. Коли транспортний засіб передається за довіреністю та продається пізніше, транзакція враховується під ім'ям законного власника, а не користувача. Це означає, що податки будуть застосовуватися до особи, яка спочатку видала довіреність, особливо якщо це їхній другий або третій продаж на рік.

Ця система створює правову пастку для багатьох власників, які думали, що вони вже розлучилися зі своїм транспортним засобом. Якщо покупець пізніше офіційно оформить право власності шляхом офіційної реєстрації, податкова відповідальність знову перейде до власника.

Щоб уникнути непередбачених податкових зобов'язань:

Обмежте кількість продажів автомобілів протягом одного календарного року.

Уникайте неформальних схем продажу, як-от використання довіреностей.

Зверніться до юридичної чи податкової консультації перед завершенням угоди, щоб переконатися, що вона відповідає оновленим правилам.

Правильно документуйте кожну угоду та відстежуйте, скільки офіційних продажів реєструється на ваше ім'я щороку.

Продаж або купівля автомобілів тепер потребує більшої обережності, оскільки нерозуміння чи недотримання оновлених правил може призвести до значних додаткових витрат.

Нагадаємо, всім власникам авто приготуватись: що буде з цінами на паливо на АЗС – НБУ оновив прогнози

Раніше «hyser» повідомляв, штрафи збільшать у 5 разів: власників авто ввели у ступор – заплатить кожен

Як повідомляв «hyser», штрафи за шини та позбавлення прав: автомобілістів попередили